طبقه بندی ملی مشاغل

طبقه بندی ملی مشاغل



تاریخ : 1400/9/27 ساعت 12:07






خلاصه مطلب: طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) کانادا چیست؟

 

 

طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) کانادا

 

 

📌 "طبقه بندی ملی مشاغل" یا به اختصار NOC، مرجع پذیرفته شده ملی است برای مشاغل کانادا. بیش از 40 هزار عنوان شغلی  در 500 گروه حرفه ای زیرمجموعه این مرجع می باشند.

 

💠 واقعیت این است که ناک اجازه می دهد که چارچوبی استاندارد در یک سیستم یکپارچه برای مشاغل وجود داشته باشد.

 

💠 موارد استفاده این مرجع ملی علاوه بر مدیریت جمع آوری و گزارش دهی سالیانه مشاغل ، ارائه آمار شغلی و گردآوری اطلاعات جامع و روشن در مورد بازار نیروی کار می باشد.

 

💠 در خیلی از خدمات و تولیدات عمده بخشهای خصوصی و دولتی کانادا از ساختار و محتوای ناک استفاده می شود.

 

💠 اطلاعاتی که هر ناک شغلی در باره آن حرفه ارائه می دهد عبارتند از :

 

اطلاعات تشریحی مربوط به بازار نیروی کار

شرح وظایف آن رده شغلی

ارائه فهرست همه عناوین شغلی که تحت آن ناک قرار می گیرند

مسئولیتهای اصلی آن حرفه

پیش نیازهای استخدامی مربوط به شغل مورد نظر که شامل سطح تحصیلات یا مدرک آموزشی فنی-حرفه ای یا دوره های آموزشی و کارآموزی می شوند.

ارتباط پیش نیازهای استخدامی آن حرفه با میزان سوابق تجربی

اشاره به سایر رده های شغلی مشابه که مشخصا در این رده شغلی قرار نمی گیرند جهت شفافیت امر

 

اگر چه کانادا در حال حاضر از سیستم طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) برای تعیین سطح مهارت یک شغل استفاده می کند اما قرار است در اواخر سال 2022، این سیستم به سیستم آموزش، تجربه و مسئولیت (TEER) تغییر کند.

 

رده بندی کلیه مشاغل تحت  NOC :

 NOC 0 شامل مشاغل مدیریتی است، NOC A برای مشاغلی است که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند (مشاغل تخصصی) ، NOC B شامل مشاغلی است که معمولاً به دیپلم کالج یا آموزشهای کارآموزی نیازمندند ( مشاغل فنی یا مهارتی ) . مشاغل NOC C به دیپلم دبیرستان نیاز دارند (مشاغل نیمه مهارتی ) ، در حالی که مشاغل NOC D معمولاً به آموزش در حین کار محتاج می باشند (مشاغل غیر مهارتی). برخی از نمونه‌های مشاغل NOC C شامل قصابی‌ها، رانندگان کامیون و سرورها هستند، و مثالهایی برای مشاغل NOC D شامل میوه‌چین، کارکنان نظافتی و کارگران میدانهای نفتی است.

 

سیستم اکسپرس اینتری اصلی ترین روشی است که بر طبق طبقه بندی مشاغل کار می کند که البته برنامه های مدیریت شده توسط Express Entry فقط برای کارگران در مشاغل NOC 0، A و B است.

اگرچه تمرکز بیشتر کانادا بر مشاغل رده های 0 و A و B  بوده است اما شما می توانید با تجربه کاری در شغلی که تحت NOC C یا D طبقه بندی می شود اقامت دائم  دریافت کنید. اگر در مشاغل NOC C یا D کار می کنید، گزینه های زیادی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. یکی از کارکردهای مهاجرت اقتصادی پر کردن شکاف های موجود در بازار کار کانادا است زیرا  هنگامی که صنایع و مناطق در یافتن کارگر با مشکل و کمبود روبرو می شوند، به مهاجرت روی می آورند.

 

تعدادی از برنامه‌های مهاجرتی وجود دارد که عمدتاً جهت رفع کمبود نیروی کار کانادا طراحی شده اند، این برنامه ها  شامل مشاغل طبقه‌بندی شده تحت NOC C و D می‌شوند. در سال‌های اخیر اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) از طریق  برنامه‌های نامزدی استانی (PNP) بر متقاضیان مهاجرت NOC C و D  هم متمرکز شده است. این امر سبب ایجاد مسیرهای اقامت موقت تا اقامت دائم (TR تا PR) توسط دولت کانادا برای کمک به پذیرش مهاجران در طول همه‌گیری شد.

 

مهاجرت به کانادا برای مشاغل NOC C و D

 

در اینجا برخی از مسیرهای موجود درخواست اقامت دائم برای افرادی با پیشنهاد شغلی و تجربه کاری در NOC C و D آورده شده است.

 

Provincial Nominee Program

برنامه نامزدهای استانی

 

برنامه نامزدهای استانی (PNP) به استان ها و مناطق کانادا اجازه می دهد برنامه های مهاجرتی خاص خود را متناسب با استراتژی های اقتصادی و رشد جمعیت خود ایجاد کنند. PNP شامل اکثر استان ها و مناطق کانادا به استثنای کبک و نوناووت است.

استان های دارای PNP ،  برنامه هایی دارند که مسیرهایی را برای متقاضیانی که در مشاغل NOC C و D کار می کنند ارائه می دهد. در اینجا لیستی از این برنامه ها وجود دارد:

 

ـ جریان کارگران سطح ورودی و نیمه ماهر مهاجرت مهارتها استان BC

ـ جریان فرصتهای آلبرتا

ـ رده تجربه ساسکاچوان

ـ پایلوت تکمیل مهارت های سخت ساسکاچوان (به زودی)

ـ جریان کارگران ماهر مانیتوبا

ـ جریان پیشنهاد شغلی کارفرمایان انتاریو: برای مهارت های مورد نیاز

ـ مشاغل مورد تقاضای نوا اسکوشیا

ـ جریان کارگر ماهر (با پشتیبانی کارفرما) نیوبرانزویک

ـ جریان کارگران ضروری زیرمجموعه تأثیر کار جزیره پرنس ادوارد

ـ رده کارگران ماهر نیوفاندلند و لابرادور

ـ جریان کارگر ضروری یوکان

ـ مناطق شمال غربی مشاغل سطح ورودی (کارفرما محور) و  مشاغل نیمه ماهر

 

کبک Quebec

 

برنامه آزمایشی مهاجرت دائم کبک برای کارگران در فرآوری مواد غذایی راهی برای اقامت دائم  کارگران فرانسوی زبانی که در بخش فرآوری مواد غذایی شاغلند، ارائه می دهد.

برنامه های کاربردی برای این مسیر تا 31 دسامبر 2022 یا تا رسیدن به حداکثر تعداد درخواست ها باز است.

شما باید حداقل 18 سال سن داشته باشید و حداقل در سه ماه اول اقامت در استان از نظر مالی خودکفا باشید. این مسیر همچنین، به (حداقل) دیپلم دبیرستان یا یک دیپلم  حرفه ای کبک در یک برنامه تحصیلی تمام وقت (حداقل) یک ساله نیاز دارد.

همچنین به تجربه کاری حداقل یک ساله در شغل تمام وقت در یک بخش واجد شرایط در کبک در طول 36 ماه قبل از تاریخ درخواست نیاز است.

پیشنهاد شغلی یا تجربه کاری برای این برنامه باید در یکی از مشاغل زیر باشد:

 

NOC 6732 نظافتچی حرفه ای

NOC 8431 - کارگر معمولی مزرعه ، در موقعیت مرغداری

NOC 9461 - کنترل فرآیند و اپراتور ماشین، پردازش غذا و نوشیدنی

NOC9462 قصاب صنعتی و برش گوشت، تهیه کننده مرغ و کارگر مرتبط

NOC 9463 - کارگر کارخانه ماهی و غذاهای دریایی

NOC9617 - کارگر در فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی

NOC 9618 - کارگر غذاهای دریایی

مهارت زبان برای این برنامه باید زبان فرانسه با سطح 7 باشد.

 

Atlantic Immigration Pilot

پایلوت مهاجرتی مناطق آتلانتیک کانادا

 

برنامه آزمایشی مناطق آتلانتیک (AIP) یک برنامه مهاجرتی فدرال است که به کارفرمایان اجازه می دهد تا استعدادهای خارجی را بدون نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) استخدام کنند.

کارفرمایان می توانند از یکی از چهار استان آتلانتیک: نیوفاندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک اقدام کنند.

سه دسته تحت مسیر AIP وجود دارد. یکی از آنها، برنامه آتلانتیک ​​با مهارت متوسط، به طور خاص برای کارگران NOC C است.

برای بررسی معیارهای اولیه واجد شرایط بودن، داوطلبان به حداقل یک سال تجربه کاری در شغلی نیاز دارند که به تحصیلات دبیرستانی یا آموزش خاص شغلی نیاز دارد. شما همچنین به یک دیپلم دبیرستان نیاز دارید تا معیارهای تحصیلی برنامه را داشته باشید، یک آزمون زبان که نشان دهد می توانید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارتباط برقرار کنید و مدرکی که می توانید از نظر مالی از خود حمایت کنید.

شما همچنین به یک پیشنهاد شغلی واجد شرایط نیاز دارید که تمام وقت، دائمی و غیر فصلی باشد. پیشنهاد شغلی شما می تواند در یک شغل NOC 0، A، B یا C باشد.

متقاضیان موفق نه تنها اقامت دائم کانادا را با پیشنهاد شغلی دریافت می کنند، بلکه یک طرح اسکان فردی نیز دارند.

 

Home Child Care Provider Pilot and Home Support Worker Pilot

پایلوت ارائه دهنده مراقبین کودک و پایلوت کارگر پشتیبانی منزل

 

این دو برنامه مهاجرتی فدرال برای افرادی است که به عنوان مراقب شاغلند. مشاغل تحت این برنامه دو NOC شماره 4411 و 4412 هستند که هر دو در سطح مهارت C می باشند.

برای هر دوی این برنامه ها، داوطلبان واجد شرایط به حداقل دو سال تجربه کاری تمام وقت، مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی (CLB) 5  و حداقل یک سال تحصیلات پس از متوسطه در کانادا یا معادل خارجی آن را نیاز دارند.

مراقبانی که تجربه کاری در NOC 4411 دارند ممکن است واجد شرایط اقامت دائم از طریق پایلوت ارائه دهنده مراقبت از کودک در خانه باشند، مشروط به اینکه:

از کودکان زیر 18 سال در خانه خود یا خانه کارفرمای خود مراقبت کنند و تجربه کاری آنها شرایط فرزندخواندگی نباشد.

مراقبانی که تجربه کاری در NOC 4412 دارند (به استثنای خانه دارها) ممکن است واجد شرایط مهاجرت به کانادا از طریق پایلوت Home Support Worker باشند. برای این برنامه، شما باید از کسی مراقبت کرده باشید که به کمک یک کارمند پشتیبانی منزل نیاز دارد، تجربه کاری شما می تواند در خانه شما یا در خانه کارفرمای شما اتفاق افتاده باشد.

 

Agri-food Immigration Pilot

پایلوت مهاجرت کشاورزی غذایی

 

برنامه مهاجرت کشاورزی غذایی مسیر مهاجرتی فدرال برای افرادی است که مشاغل تمام وقت در صنایع واجد شرایط زیر دارند:

 

ـ فرآوری گوشت؛ قصابی خرده فروشی; قصاب صنعتی; کارگر فرآوری مواد غذایی

ـ کارگر برداشت تولید قارچ در تمام طول سال و تولید محصولات گلخانه ای

ـ کارگر معمولی مزرعه برای تولید قارچ در تمام طول سال، تولید محصولات گلخانه ای یا پرورش دام

ـ سرپرست مزرعه و کارگر تخصصی دام برای فرآوری گوشت، تولید قارچ در تمام طول سال، تولید محصولات گلخانه ای یا پرورش دام

 

متقاضیان باید حداقل 12 ماه سابقه کار تمام وقت و غیر فصلی کانادایی در یک شغل واجد شرایط داشته باشند. مجوز کار متقاضی باید تحت برنامه کارگر خارجی موقت صادر شده باشد.

همچنین، مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی حداقل سطح 4 CLB و تحصیلات دبیرستان الزامی است. شغل مورد تقاضا کار باید در یکی از استان های کانادا خارج از کبک باشد.

 

Rural and Northern Immigration Pilot

پایلوت مهاجرت روستایی و شمالی

 

برنامه آزمایشی مهاجرت مناطق روستایی و شمالی دولت فدرال به جوامع شرکت کننده امکان می دهد تا افراد تازه وارد را برای مهاجرت به کانادا معرفی کنند.

یازده انجمن شرکت کننده در این برنامه عبارتند از:

 

North Bay, Ontario

Sudbury, Ontario

Timmins, Ontario

Sault Ste. Marie, Ontario

Thunder Bay, Ontario

Brandon, Manitoba

Altona/Rhineland, Manitoba

Moose Jaw, Saskatchewan

Claresholm, Alberta

Vernon, British Columbia

West Kootenay (Trail, Castlegar, Rossland, Nelson), British Columbia

 

به منظور در نظر گرفتن RNIP یا همان برنامه مهاجرتی مناطق روستایی و شمالی، نامزدها باید معیارهای فدرال و همچنین الزامات جامعه(روستایی یا شمالی) را برآورده کنند.

همچنین نامزدها باید یک توصیه از یکی از جوامع تعیین شده برای دولت فدرال داشته باشند. برای دریافت این توصیه نامه، باید معیارهای فردی جامعه ای را که می خواهند به آن مهاجرت کنند، برآورده کنند.

از سایر شرایط برنامه نیاز به 1560 ساعت تجربه کاری معادل یک سال کار تمام وقت در سه سال گذشته است. چنانچه این تجربه کاری در خارج از کانادا باشد قابل قبول است بشرط اینکه بصورت خوداشتغالی نباشد.

از طرف دیگر، ممکن است یک مدرک تحصیلی پس از متوسطه از جامعه روستایی یا شمالی کانادا همراه با یک پیشنهاد شغلی داشته باشید. اگر از یک برنامه تحصیلی پس از متوسطه ( دو ساله یا بیشتر )در جامعه ای که شما را توصیه می کند فارغ التحصیل شده باشید، احتمال دارداز شرط تجربه کاری معاف شوید. شرط این معافیت این است که باید برای کل برنامه تحصیلی دانشجوی تمام وقت بوده باشید، مدرک خود را در مدت 18 ماه قبل از درخواست مهاجرت دریافت کرده باشید و حداقل 16 ماه از 24 ماه گذشته تحصیل را در جامعه(روستایی یا شمالی کانادایی) بوده باشید.

مهارت زبان این برنامه برای کارگران NOC C و D، سطح CLB 4 است.

دارا بودن تمکن مالی برای زندگی متقاضی و خانواده اش در منطقه روستایی یا شمالی الزامی است.